تبلیغات
شاخه نبات - امام زمان(عج) مزد مخصوص خداوند به حضرت سید الشهداء(ع)
پروردگارا کمتر از آنم که نامت بر زبان جاری کنم

نگارش در تاریخ یکشنبه 18 دی 1390 توسط مهدی الف

امام زمان(عج) مزد مخصوص خداوند به حضرت سید الشهداء(ع)

در روایات یكی از مزدهای عاشورا مورد تأكید بیشتری قرار گرفته و آن این است كه خداوند متعال به امام حسین علیه السلام وجود مقدس امام زمان علیه السلام را عنایت فرموده است؛ كسی كه وقتی به كعبه تكیه می‌زند می‌فرماید اگر می‌خواهید همه‌ی انبیاء و اولیاء گذشته را ببینید، بیایید مرا ببینید. همه‌ی آن صفات كمال و جمال در این وجود مقدس وجود دارد.


حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در هفتمین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام، در مدرسه فیضیه قم سخنان خود را پیرامون آثار و برکات عاشورا بیان كرد.

گزارش این سخنان در ادامه آمده است:

جلوه جمال ربوبیت خداوند متعال در جمال بندگی سید الشهداء (علیه السلام)

یكی از اعظم عباداتی كه در عالم اتفاق افتاده، عبادت سید الشهداء در گودی قتلگاه است. عبادتی كه طریق قرب و بندگی همه‌ی عالم را رقم زده است. بدون تردید عبادتی به این زیبایی و استثنایی ممكن نیست جز در سایه‌ی ربوبیت و نصرت خداوند متعال. «ان تنصروا الله ینصركم» این همان چیزی است كه سید الشهداء در آخرین لحظات، ما را بدان توجه می دهند؛ «الهی رضاً بقضائك تسلیماً لامرك لا معبود سواك یا غیاثاً المستغیثین». بدون این استغاثه، امكان ندارد عبادتی خالص بی عیب و حتی بدون یك ترك اولی به انجام برسد و سید الشهداء علیه السلام بتواند به عهد الهی آن‌گونه كه خداوند متعال می‌خواهد وفا كند.

جلوه جمال ربوبیت خداوند متعال در قرار دادن ائمه علیهم السلام در نسل سید الشهداء علیه السلام

نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیر المؤمنین (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، هنگامی نسبت به بلاء عاشورا راضی شدند كه خداوند متعال در برابر این شهادت، چند چیز به سیدالشهداء عنایت نمودند، از جمله:

ـ قرار دادن انوار ائمه (علیهم السلام) در نسل سید الشهدا (علیه السلام)

ـ دعا تحت القبه؛

ـ شفاء در تربت؛

ـ و...

بر اساس این بخش از معارف، اگر عاشورا نبود، بستر تنزل انوار ائمه (علیهم السلام) در عالم مهیا نمی‌شد. مشابه این بحث در زیارت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نیز آمده است؛ «یا ممتحنّه امتحنك الله الذی خلق قبل ان یخلقك فوجدك لما امتحنك صابرتاً». خداوند متعال حضرت صدیقه طاهره (سلام الله) را قبل از اینكه در لباس بشر خلق كند ـ كه بعد از خلقت نوری ایشان بوده ـ به یک امتحان عظیم كه یك گوشه‌اش امتحان به عاشورا است، امتحان كرده است. ایستادگی حضرت صدیقه طاهره باعث شده خداوند متعال ایشان را طریق هدایت همة عوالم به توحید و نبوت و ولایت قرار دهد. «إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا»؛ یعنی حضرت حلقة اتصال همة عوامل به حقیقت نبوت و ولایت است.
یكی از نصرت های الهی، نسبت به سید الشهداء این است كه خداوند متعال نسل ائمه علیهم السلام را به عنوان پاداش عاشورا به ایشان عنایت كرده است.

امام زمان(عج)، مزد مخصوص عاشورا

 

خداوند وعده فرموده تا به امام حسین علیه السلام دو چیز عنایت كند؛ «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى الطَّالِبُ بِثَارِكَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْیِیدِ فِی هَلاكِ عَدُوِّكَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِكَ». مزد بندگی سید الشهداء علیه السلام نقد نقد است و آن، نصرت الهی به ایشان در دو چیز است:

1 ـ هلاكت دشمنان

2 ـ تحقق مأموریت و ولایت حضرت(اظهار دعوت حضرت)

اما خدا و اولیائش عجله ای ندارند، لذا این اظهار دعوت و هلاكت دشمنان، سیر طولانی طی خواهد کرد كه از امام سجاد علیه السلام شروع شده تا به دست امام زمان علیه السلام به انجام خواهد رسید. «یریدون لیطفؤوا نورالله بافواههم» بر اساس روایات ذیل این آیه، این نور همان ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام است. «والله متم نوره»؛ «نوره» یعنی ولایت ائمه علیهم السلام كه به نحو تمام این نور الهی در عالم تجلی می كند.

این آیه مباركه به وجود مقدس امام زمان تفسیر شده كه پس از فراگیر شدن عالم از ظلمت و فرو رفتن انسان و بدنبال آن طبیعت در موت و مردگی، این وجود مقدس تجلی پیدا می كند و نور حیات را در عالم می دمد و همه عالم به رویِش، فلاح و حیات می رسد.

عصر ظهور در پرتو آیات و روایات

برخی نگرش های سفیهانه و نسنجیده معتقدند در عصر ظهور، همین تكنولوژی و مناسبات، حاكم است. امّا مبتنی بر نگاه حاكم بر مباحث گذشته، وجهه غالب این تمدن و بلد خبیثه، چیزی جز تجسد روح اولیاء طاغوت نیست. آیا آثار و پیامدهای ظهور و حضور این تمدن در زندگی بشر جز اخلاق مادی و بهره وری هر چه بیشتر از ماده بوده است؟ آیا این تمدن فضایی جز برای تحریك شهوات درست كرده است؟ آیا روح این تمدن چیزی جز مبارزه با توحید و بندگی است آیا سندهای اساسی كه سردمداران این تمدن برای اداره‌ی بشر و پیشرفت زندگی او نوشته اند؛ نامی از خداوند برده اند؟ آیا اصلاً عدالت و اخلاق و حقوق بدون خداوند متعال قابل تعریف است؟ آیا بدون خداوند متعال سخن گفتن از حق و باطل معنا دارد؟ چرا اكثریت، حق است؛ اصولاً تعریف حق بدون خداوند متعال معنایی جز بلورالیسم و چند خدایی دارد؟

بدون كم ترین تردید اینها دنبال این هستند كه واقعاً خداوند را از حیات بشر حذف كنند. «انّ الشرك لظلم عظیم» اینها دنبال اشاعة این ظلم عظیم هستند. معنای سكولاریزم چیزی جز این نیست كه می خواهد بی خدایی را در عالم بسط دهد و البته آشكارا بر این سودای باطل تأكید می كنند. بله، در حوزه‌ی خصوصی به عنوان خرده فرهنگ می پذیرند كه هر كس خواست می تواند چوب را بپرستد یا خدا را؛ نماز بخواند یا می‌گساری كند؛ مسجد و بتكده و كنیسه و غیره یكسانند! این معنایش این است كه توحید چیزی جز بت پرستی نیست! آیا چنین تمدنی اصلاً اسلامی شدنی است؟! با تكیه بر چه شواهدی برخی مدعی مدرنیته اسلامی در عصر ظهور شده اند؟ آیا این تمدن مگر خالی از اخلاق و ارزشهای مادی است كه اخلاق و ارزشهای الهی را در آن بدمیم؟

آنچه حضرت در عصر ظهور دنبال می كند، حذف رگه های پنهانی بت پرستی و ولایت اولیاء طاغوت و مناسك دنیاپرستی است. همان چیزی كه تار و پود این تمدن را تشكیل داده است.

عصر ظهور، عصر امت نبوی است؛ جامعه حول روح نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت طاهرین علیهم السلام است. عصری است كه غیب عالم كه همان اسرار نبی اكرم است از طریق امام زمان علیه السلام تجلی می كند. «و اللیل اذا یغشی و النّهار اذا تجلّی». «لیل» جمع می شود و «روز» تجلی می كند. «والشمس والضحیها و القمر اذا تلیها، والنهار اذا جلیها»؛ این روز وجود مقدس امام زمان علیه السلام است که آن شمس را تجلّی می دهد كه همان وجود مقدس نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است. غیب نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به واسطه امام زمان در عالم تجلّی می كند. لذا همة مناسبات عالم به هم می خورد.

عصر ظهور مرتبه نشئه دیگری است. این همان «لطلب الاصلاح فی امت جدّی» است كه در عصر ظهور به دست مبارك امام زمان علیه السلام محقق خواهد شد.

منبع: رجانیوز





طبقه بندی: دینی، 

 
 
 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.
SWEET KISS